Nevenvestiging Duitsland
Milieu, duurzaamheid en lokale afzet zijn belangrijke pijlers in de bedrijfsstrategie van tuinderij Vahl. Een strategie die breed toepasbaar is. Niet alleen op de tuinderij in IJsselmuiden maar ook buiten de eigen landsgrenzen. In de deelstaat Brandenburg in voormalig Oost-Duitsland, hechten consumenten sterk aan regionaal en duurzaam geteelde producten. Voor tuinderij Vahl was dit een belangrijke drijfveer om in 2014 samen met de Duitse afzetorganisatie Werder Frucht en restwarmteleverancier HBB, een nieuw glastuinbouwbedrijf van 4,6 hectare glas te gaan bouwen in Duitsland.
Partners
Het initiatief voor de bouw van het nieuwe glastuinbouwbedrijf lag bij het Duitse handelshuis Werder Frucht. Zij waren op zoek naar nieuwe teeltkennis en een nieuwe investeringspartner en kwamen terecht bij tuinderij Vahl. In de afgelopen jaren hebben de gebroeders Vahl volop geïnvesteerd in het bedrijf in IJsselmuiden. Het Nieuwe Telen werd ingevoerd en het bedrijf werd flink uitgebreid. Ook introduceerden zij als eerste in Oost-Nederland aardwarmte op de tuinderij. Deze aardwarmtebron werd gerealiseerd door het project Greenhouse Geo Power Koekoekspolder. Op dit moment zijn vijf bedrijven in IJsselmuiden aangesloten op de aardwarmtebron.
Nieuwe uitdaging
Na de realisatie van de aardwarmtebron kwam de tuinderij in IJsselmuiden in wat rustiger vaarwater terecht. Voor Kees Vahl een goed moment om serieus na te denken over de vraag van Werder Frucht om samen een nieuw bedrijf in Duitsland op te zetten. In nauw overleg met André en Dries besloot hij om de uitdaging aan te gaan. In 2014 vertrok Kees samen met zijn gezin voor een periode van minimaal vijf jaar naar Bralitz in Duitsland.
Berlijnse markt
Inmiddels staat er in Bralitz een mooi, nieuw bedrijf. Een kas van 216 bij 215 meter, zes meter hoog en met een witte onderbouw. Op het bedrijf wordt op een duurzame manier met restwarmte en rest-co2 van het nabij gelegen houtverwerkingsbedrijf HBB, komkommers en paprika’s geteeld voor de Berlijnse markt. De producten van het bedrijf gaan onder het merk Werder Frucht de markt op. Dit regionale merk is goed bekend in Berlijn en omstreken. De inwoners van Berlijn eten bij voorkeur groenten uit de eigen regio Brandenburg en zijn bereid hier ook wat meer voor te betalen. Een uitgangspunt dat goed aansluit bij de visie van tuinderij Vahl: duurzaam telen voor de lokale markt.